İSLAM HUKUKUNUN GENEL İLKELERİ Nasıl ki , (Hifzıssıhhada ) İnsanın sağlıgını : Parmak , tırnak ve el temizliğinden, hergün beş defa abdest almaya, haftada en azından bir defa yıkanmaya, , etek tıraşına , gaita’yı - çukur anlamında olan - çukura atma mefhumuna, temiz giyinmeye yöneltmekle çevre temizliğini, su kenarlarına gaita ve kirli şeylerin atılmaması, ev, avlu ve cadde temizliğini emrederek insan ve çevre sağlığına varmayı hedefliyorsa, Mecelle de bu prensibe göre tesis edilmiş olup cüz’lerden ana hedefe ulaştırmayı istemiştir. Bunun için Mecelle inceliği idrak etme anlamında olan Fıkıh ifadesi ile başlar , ikinci maddesi de “Ameller Niyetlere Göre Değerlendirir” diyerek fiilleri cüzlerden köklere doğru götürür.. Mecelle heyetinin başı merhum Ahmed Cevdet Paşa ve çevresindeki heyeti Osmanlıya bir anayasa mesâbesinde olacak Mecelleyi hazırlarken İslam fıkhının bir çok mezhebinin genel ilkelerini konu eden eserleri müracaat etmişler , kararları genellikle Mısır’li İbni Nüceym hazretlerinin "el-Eşbahu ve’n-Nazair" ile Hadimli (Konyalı) Muhammed Ebu Sadi el-Hâdimî hazretlerinin “Mecâmiu’l-Hakayik” ile Gözelhisari’nin “Şerhi Menafi’i-d-Dekayik” kitaplarından almışlardır. Eşbah ile Mecami haricinden alınan eserler ile maddeleri şunlardır: Menafi’u’d-Dekayik (15,82,89), Maddeler : ed-Dvele’l-Aliyye ‘l-Osmaniyye Devletinin Anayasası Ve Hadim’li |
Koyunoğlu